fredagen den 21:e oktober 2011

Nätliga inspirationskällor

I mitt förra gästinlägg här på re:flexbloggen pratade jag om det utvidgade lärarkollegiet, det informella nätverk av lärare, folkbildare, skolledare, forskare och andra skolrelaterade människor jag har så stor glädje av. I en kommentar (och lite så där i förbifarten vill jag passa på att viska till er att svårare än så behöver sociala media inte vara - man läser ett blogginlägg, kommenterar på det och får ett svar. Kommunikation, tankeutbyte, ett möte äger rum. Visst är det lite coolt?) fick jag följdfrågan om inspiration - kan jag möjligen dela med mig av några tips om var jag får inspiration?

Eftersom jag tycker att det är en viktig och inspirerande fråga vill jag lyfta den från kommentarsfältet till ett eget blogginlägg, och redan där har jag gett ett slags delsvar:

Jag inspireras av frågor och kommentarer. De får mig ofta att tänka i en ny riktning, en riktning jag inte hade kommit på att prova utan frågan. De belyser ofta aspekter jag inte sett innan, och tvingar mig att sätta ord på halvtänkta tankar och därmed göra dem tydliga för mig själv.

Många kloka bloggare inspirerar mig. Jag nämner bara ett fåtal här, i förhoppningen att inspirera er till att själva leta er vidare i bloggosfären. Anne-Marie Körling bloggar inspirerande om sin syn på skola och lärande, sin syn på relationer i skolan och om möten med andra lärare och pedagoger på många olika platser i världen. Christermagister jobbar i Malmö och bloggar om skolfrågor i media och då och då om sitt arbete som speciallärare. Inte minst kommentarsfältsdiskussionena inspirerar till nya synvinklar. I Folkhögskolebibliotekens blogg bloggar bibliotekarier som jobbar på folkhögskolor runt om i landet om böcker och bibliotek och relaterade frågor. Att få inblick i en del av folkbildningsvärlden där jag annars sällan kommer bakom kulisserina är både kul och inspirerande. Helena von Schantz arbetar som språklärare och jobbar samtidigt politiskt med skolfrågor, och hennes blogg är en inspirerande uppmaning till alla läsare att fundera över på vilka sätt just vi kan bidra till att göra skolan bättre för alla. Anna Kaya bloggar om att undervisa i svenska som andraspråk. Hon startar dessutom sådär rent i förbigående formidabla projekt som Skollyftet och #skolchatt på Twitter.
CC BY 2.0 by ivanpw on Flickr

Vilket raskt för oss över till just Twitter, som är en av de riktigt stora inspirationskällorna för mig. Det blir allt fler svenska lärare som twittrar, som delar med sig av tips och länkar, tankar och erfarenheter. Som med bloggarna nämner jag bara ett fåtal och hoppas att ni ska inspireras att söka vidare. Brian Kottonya, Kristina Alexanderson, Max Entin och Mathias Anbäcken ger en liten bild av hur mångsidig den inspiration man kan få via Twitter faktiskt är.

Avslutningsvis, en inspirationskälla som kommer med en varningsetikett:

TED talks är oändligt inspirerande, fascinerande, lärorika, spännande, underhållande och - här kommer varningsetiketten - beroendeframkallande. Börjar man titta finns risken att man fastnar i att bara se ett klipp till, och ett klipp till, och ett klipp till i många timmar.

För att inte helt förleda er, men ändå ge ett smakprov, länkar jag till ett av mina favorit-talk. Klicka här på egen risk, och mycket nöje.

Ingela Grönstedt Arvidsson

5 kommentarer:

  1. Tack Ingela för dina vänliga ord och för en strålande länk. Det är inte bara klottrandet som behöver upprättelse. Det gäller också knycklandet av små papperslappar, demolerandet av sudd, sugande på eller tvinnande av hårtestar och allt annat som hjälper upp koncentrationen och uppmärksamheten.

    Vill också berätta att jag tänkte på dig när jag och mina elever tittade på en dokumentär om Sokrates. Mer specifikt när det handlade om hans uppmaning att leta efter undantag för allmänt accepterade påståenden. Den typen av sanningsletande ägnar du dig åt och det uppskattar jag väldigt.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för alla bra, nyttiga länkar Ingela!
    Jag har redan testat några och lär mig så mycket.

    Du gillar TED? Då kanske du kommer att gilla RSA videos:
    http://www.thersa.org/events/video

    och särskilt RSA animate:
    http://comment.rsablogs.org.uk/videos/

    Enjoy!!!

    SvaraRadera
  3. Oh, kära Helena, tack, vilken otroligt fin komplimang! Och så klokt därtill, att sysselsätta rastlösa kroppsdelar gör det så mycket lättare att både tänka och lyssna.

    /Ingela

    SvaraRadera
  4. Gordon, så roligt att höra! Jag är innerligt glad i TED, och ser fram mot att följa din länk och vidga min horisont ytterligare.

    Tack så mycket.

    /Ingela

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag har inte bloggat så mycket tidigare. Men snart så är det vår tur.... Det är trevligt och mycket intressant att läsa och ta del av alla länkar ................MVH Studiefrämjandet Södra Lappland

    SvaraRadera